Η περίοδος της ανεργίας είναι σίγουρα δυσάρεστη για όλους και έχει ακόμα και ψυχολογικές επιπτώσεις, ιδιαίτερα στους νέους ανθρώπους που τελειώνοντας τις σπουδές τους βλέπουν πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να αρχίσουν να εργάζονται. Το πρώτο λοιπόν που απαιτείται είναι να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση με ψυχραιμία, θεωρώντας την ως μια «παρένθεση» και ως ένα προσωρινό φαινόμενο. Η παθητική αντιμετώπιση της ανεργίας και η αποθάρρυνση του ανέργου απλώς και μόνο παρατείνουν την περίοδο της ανεργίας. Η αντίληψη πως η εξεύρεση εργασίας είναι αποτέλεσμα αστάθμητων και τυχαίων παραγόντων επιβεβαιώνεται σε πολύ λίγες περιπτώσεις. Αυτό που θεωρούμε ως «τυχαίο γεγονός» συνήθως είναι αποτέλεσμα της προσωπικής μας ενεργοποίησης και της συστηματικής προσπάθειας για εξεύρεση εργασίας.
Προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει, είναι απαραίτητο να εκμεταλλευτούμε όλους τους δυνατούς τρόπους εξεύρεσης εργασίας και συγκεκριμένα:
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΗΣ ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ)
Ο ΔΥΠΑ προσφέρει μία πληθώρα υπηρεσιών προς όλο το εργατικό δυναμικό, είτε αυτό είναι άνεργο και αναζητά εργασία, είτε είναι κάποιος συνεργαζόμενος φορέας με τον Οργανισμό. Οι δραστηριότητες της ΔΥΠΑ εντάσσονται στις κάτωθι ενότητες :
Επιλέγοντας κάποιος την αντίστοιχη κατηγορία, μπορεί να πλοηγηθεί στις υπηρεσίες που του παρέχονται αντιστοίχως.
Για την είσοδό σας στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες της ΔΥΠΑ πατήστε εδώ.
Στις περισσότερες μεγάλες πόλεις λειτουργούν Κέντρα Προώθησης της Απασχόλησης της ΔΥΠΑ στα οποία οι άνεργοι μπορούν να απευθύνονται για την αναζήτηση θέσεων εργασίας.
ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ
Σίγουρα οι «μικρές αγγελίες» αποτελούν, εκτός από μια πιθανή πηγή εξεύρεσης εργασίας, μια καλή ευκαιρία για να ενημερωνόμαστε διαρκώς για τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας και για τις απαιτήσεις των επιχειρήσεων που αναζητούν εργαζομένους. Μάλιστα, μελετώντας προσεκτικά τις «μικρές αγγελίες», μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε τις ιδιαίτερες συνθήκες που αφορούν στην ειδικότητα μας.
Εκτός από τον ημερήσιο έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, υπάρχουν και ειδικές εφημερίδες με αγγελίες κάθε είδους, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται και αγγελίες που αφορούν στη ζήτηση εργασίας. Επίσης, αρκετές ημερήσιες εφημερίδες δημοσιεύουν μια φορά την εβδομάδα ειδικά ένθετα για την αγορά εργασίας που περιλαμβάνουν και όλες τις προκηρύξεις θέσεων (ειδικά για το δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα). Ο τρόπος υποβολής της αίτησης για εργασία καθορίζεται συνήθως από την ίδια την αγγελία και καλό είναι να μην τον παραβιάζουμε (αν, για παράδειγμα, θέλουν από τους υποψηφίους απλώς να στείλουν κάποια αίτηση, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αρχίσουμε συχνές επισκέψεις στην εταιρεία).
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ, ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (ΤΔΔΚ)
Το Τμήμα Διασύνδεσης, Διαμεσολάβησης και Καινοτομίας (ΤΔΔΚ) του ΠΑ.Δ.Α. διαθέτει εξειδικευμένο προσωπικό για την υποστήριξή σας στη διαδικασία αναζήτησης απασχόλησης, ενημερωμένη και επικαιροποιημένη βάση δεδομένων με εγγεγραμμένες επιχειρήσεις που αφορούν σε όλα τα επιστημονικά πεδία του ΠΑ.Δ.Α. και αναγγελίες απασχόλησης.
ΚΕΝΤΡΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ (ΚΕΣΥ)
Το Υπουργείο Παιδείας έχει αναπτύξει σε ολόκληρη τη χώρα δίκτυο Κέντρων Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, με στόχο την πληροφόρηση και τον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών και των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αναλυτικός κατάλογος των ΣΥΕΠ μπορεί να αναζητηθεί στην ηλεκτρονική διεύθυνση του :
Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. www.eoppep.gr
Στις αρμοδιότητες του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. που αφορούν στον τομέα της συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού ενδεικτικά περιλαμβάνονται μεταξύ των άλλων:
Tα Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ) καταργήθηκαν. Συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό παρέχεται δωρεάν απο τις νέες δομές του Υπουργείου Παιδείας τα ΚΕΣΥ. Αποστολή των Κ.Ε.Σ.Υ., σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4547/2018 είναι η υποστήριξη των σχολικών μονάδων και των Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.) της περιοχής αρμοδιότητάς τους για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου. Όπου στις διατάξεις της παρούσας απόφασης γίνεται αναφορά σε σχολικές μονάδες, νοούνται και τα Ε.Κ.
Για την εκπλήρωση της αποστολής τους, τα Κ.Ε.Σ.Υ. δραστηριοποιούνται στους τομείς της διερεύνησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών, της διενέργειας αξιολογήσεων, του σχεδιασμού και της υλοποίησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων, καθώς και δράσεων επαγγελματικού προσανατολισμού, της υποστήριξης του συνολικού έργου των σχολικών μονάδων, της διενέργειας ενημερώσεων και επιμορφώσεων και της ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου.
Ειδικά όσον αφορά τον επαγγελματικό προσανατολισμό τα Κ.Ε.Σ.Υ. υλοποιούν προγράμματα που έχουν ως στόχο να υποστηρίξουν τους/τις μαθητές/τριες σε ατομικό ή συλλογικό επίπεδο να λάβουν εκπαιδευτικές και επαγγελματικές αποφάσεις και να σχεδιάσουν τη σταδιοδρομία τους. Ειδικότερα, μέσω των προγραμμάτων συμβουλευτικής στον επαγγελματικό προσανατολισμό δίνεται η δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες:
α) να αποκτήσουν σφαιρική γνώση των ενδιαφερόντων τους, των ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους και των λοιπών παραγόντων που δύνανται να επηρεάσουν τις επαγγελματικές τους αποφάσεις,
β) να λάβουν πληροφορίες σχετικά με τις σπουδές, τα επαγγέλματα και την αγορά εργασίας καθώς και τις ανάλογες γνώσεις αναζήτησης και αξιοποίησης των πληροφοριών αυτών,
γ) να διερευνήσουν τις εναλλακτικές εκπαιδευτικές και επαγγελματικές τους διεξόδους και να λάβουν αποφάσεις για την πορεία τους,
δ) να υποστηριχθούν στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου υποψηφίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και
ε) να καταρτίσουν ατομικά σχέδια δράσης για την μετέπειτα εκπαιδευτική και επαγγελματική τους ζωή.
ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ
Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την εύρεση εργασίας είναι από τους πιο αποδοτικούς τρόπους δημιουργίας διαύλων επικοινωνίας με την αγορά εργασίας. Μεγάλο μερίδιο των εταιρειών επιλέγουν τους μελλοντικούς εργαζόμενους τους μέσω των προφίλ τους στα κοινωνικά δίκτυα ελέγχοντας την προσωπικότητά τους εκτός από τα προσόντα και τις δεξιότητες. Η παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να είναι σωστά δομημένη και στοχευμένη ώστε να προβάλλει τα δυνατά χαρακτηριστικά του υποψηφίου με σκοπό να κεντρίσει το ενδιαφέρον των υπευθύνων της εταιρείας. Είναι προτιμότερο να δημιουργήσετε νέα επαγγελματικά προφίλ σε όλα τα μέσα παρά να χρησιμοποιήσετε τα προσωπικά σας στην δικτύωση για την αποφυγή ατυχών αναρτήσεων. Επίσης είναι σημαντικό να αλλάξετε τις ρυθμίσεις στα προσωπικά σας προφίλ ώστε να μην διαρρέουν πληροφορίες που μπορούν να σας επηρεάσουν στη δουλειά σας. Είναι δεδομένο ότι όταν ο υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού μιας μεγάλης εταιρείας θέλει να αποφασίσει στους τελικούς υποψηφίους για μια θέση θα ελέγξει τι πληροφορίες σας υπάρχουν διαθέσιμες στο διαδίκτυο, φροντίστε να είναι αυτές που πρέπει!
Τα πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι το linkedin όπου υπάρχει μια περισσότερο επαγγελματική προβολή, το facebook που παρόλο τον προσωπικό χαρακτήρα του είναι πολύ σημαντική πηγή πληροφόρησης και επικοινωνίας και τέλος το tweeter που με τη σωστή χρήση του μπορεί να σας φέρει σε επαφή με πολύ σημαντικά ή και αρμόδια άτομα μιας εταιρείας για την προβολή και πρόσληψη σας.
ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ
Εκτός από τους «κλασικούς» τρόπους αναζήτησης εργασίας, μπορούμε να αξιοποιήσουμε και τις δυνατότητες που μας δίνει η τεχνολογία και ιδιαίτερα το Διαδίκτυο. Το διαδίκτυο είναι πλέον μέρος της καθημερινότητας μας και οι «ηλεκτρονικές αγγελίες» αποτελούν τη συνήθη επιλογή για τις περισσότερες εταιρείες που επιθυμούν να προσλάβουν προσωπικό. Η λειτουργικότητα, η ταχύτητα και η αποτελεσματικότητα που προσφέρει η ανάρτηση θέσεων εργασίας στο διαδίκτυο οδήγησε στη δημιουργία, αρκετών, μηχανών αναζήτησης εργασίας που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων και ενημερώνονται καθημερινά για τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό αλλά και το δημόσιο τομέα.
(π.χ. http://www.randstad.gr , http://www.kariera.gr , http://www.skywalker.gr)